Suomen Meniere-liiton historiaa

Suomen Meniere-liitto on perustettu vuonna 1993 toimimaan Meniere-yhdistysten kattojärjestönä. Jo heti alusta alkaen pidettiin tärkeänä luoda jäsenille ilmestyvä tiedotuslehti sekä perustaa uusia Meniere-yhdistyksiä, jotta toiminta saataisiin kattamaan koko maan.

Meniere-potilaiden kokoontumiset alkoivat aluksi kerhotoiminnalla Oulussa ja pian uusia Meniere-kerhoja perustettiin eri puolille maatamme. Vuonna 1989 perustettiin Ouluun ensimmäinen Meniere-yhdistys (Suomen Meniere-yhdistys), 1990 Meri-Lapin Meniere-yhdistys, 1991 Varsinais-Suomen ja Pirkanmaan yhdistykset ja 1992 Uudenmaan Meniere-yhdistys. Ahkeran valistustyön tuloksena ja Suomen Meniere-liiton perustamisen jälkeen yhdistyksiä syntyi maahamme nopealla vauhdilla ja jäsenmääräkin kasvoi entisestään.

Päätös Suomen Meniere-yhdistyksen muuttamisesta Suomen Meniere-liitoksi tehtiin 1993. Yhdistysrekisteriin rekisteröidyttiin liittona 1995. Kuulonhuoltoliiton jäseneksi Meniere-liitto liittyi 1997, mutta erosi siitä sittemmin.

Tiedotuslehden alkutaival oli melko vaatimaton: se ilmestyi kaksi kertaa vuodessa, syksyllä ja keväällä, ja oli kooltaankin vain A5-kokoinen, nimi oli tuolloin vielä "Meniere-lehti". Vuonna 2005 lehti sai nimen "Meniere-posti" nimikilpailun tuloksena.  Lehden sisältö on muuttunut koko ajan monipuolisemmaksi ja kokokin on kasvanut A4-mittoihin. Lehti on kuitenkin toiminut aina, niin alkutaipaleellaan kuin tälläkin hetkellä, tärkeänä tiedon välittäjänä Menieren taudin kanssa elettäessä.